Laos en China - Reisverslag uit Dali, China van Marlot - WaarBenJij.nu Laos en China - Reisverslag uit Dali, China van Marlot - WaarBenJij.nu

Laos en China

Door: marlotopreis

Blijf op de hoogte en volg Marlot

25 Maart 2012 | China, Dali

Heeeee!! Ja ik leef nog!

Hier eindelijk weer een berichtje.. dit keer uit China. Vanavond een rustig avondje voor mij dus alle tijd om jullie even op de hoogte te brengen van mijn belevenissen in Azie.

Na het schattige prachtige plaatsje Pai ben ik met de bus naar Chiang Rai gegaan. In deze bus heb ik twee geweldig leuke mensen ontmoet. Tabitha en Ben uit Engeland. Met z'n 3en hebben we ongeveer een week samen gereisd. Vanuit Chiang Rai zijn we richting de border town Chiang Kong gegaan en vanaf daar hebben we de Mekong overgestoken naar Laos. Hier hebben we onze eerste Beer Laos gedronken!:).. Heerlijk om in elk land weer nieuwe biertjes te proberen. 's Avonds hebben we eten en bier ingeslagen en hebben we sinds lange tijd een film avondje gehouden want het bleek dat we zomaar een TV op onze kamer hadden!! WAUW dat was luxe!! En het bleek dat Harry Potter op tv was dus lekker een chill avondje gehad. Bovendien was er niks te beleven in de border town in Laos.

De volgende dag zijn we met de slowboat richting Luang Prabang gegaan. De eerste dag zijn we naar Pak Beng gevaren om daar te overnachten. In Pak Beng hebben we met een grote groep van de boot biertjes en wiskey Lao Lao gedronken. Nu ben ik een groot fan geworden van deze wiskey want hier krijg je namelijk GEEN kater van. Ge-wel-dig!
Een paar mensen van de boot hadden een afspraak met ene Adam uit amerika. Ze bleven maar zoeken en zijn uiteindelijk maar bij ons komen zitten.. de hele avond hebben we naar iedereen op straat geroepen.. Hey are you Adam?? En jahoor uiteindelijk was daar dan die ene Adam die kennlijk ook bij ons op de boot zat. Waarom vertel ik dit verhaal? Toen ik met hem aan het praten was bleek het dat hij ook naar China ging en ongeveer dezelfde route zou doen als ik.. En hij woont in China dus hij kon wel wat Chinees.. super relaxt dus.. ik had dus een potentieel reismaatje voor naar China gevonden!

Na een tweede dag op de boot in Luang Prabang aangekomen. Wauw Luang Prabang is zo relaxt.. heel klein schattig plaatsje.. Ik heb vooral veel met Tabitha, Ben en Adam opgetrokken.. we hebben niet zo heel veel gedaan maar gewoon lekker rondgelopen, een boot gepakt naar een cave tempel, langs een heel klein dorpje aan de Mekong geweest waar ze de local wiskey brouwen, een hele dag aan de Mekong gezeten, boek gelezen biertjes gedronken muziek geluisterd.. Heerlijk genikst dus...... overdag dan...

De eerste avond zijn we met iedereen van de boot richting de markt gegaan om wat te eten.. en in Luang Prabang gaan alle kroegen om 11 uur dicht. Het enige wat dan nog open is, is een bowling alley. Dus wij met z'n alle naar de Bowling Alley gegaan. Het stelt geen reet voor.. het is letterlijk een bowlinghal met tl-verlichting aan het plafon, vlaggetjes overal alsof je op een 7-jarig verjaardagsfeestje bent. Hier bestel je flessen wiskey voor 3 euro en een fles cola en gaan met die banaan. Een geweldige eerste avond dus.
De avonden daarna bleven we steeds volhouden om het rustig aan te doen.. maar de wiskey Lao Lao was toch wel erg verleidelijk.
Na deze week helaas afscheid genomen van Tabitha en Ben.. Ik ben britse humor nog meer gaan waarderen.. echt mijn soort mensen!
In Luang Prabang Adam beter leren kennen en besloten om samen naar China te gaan!

Dus op naar China.. na 2 dagen in een bus zitten aangekomen in Jinghong, Yunnan, China.
Voordat we hier aankwamen hadden we een lunch-stop. Het moment dat ik uit de bus stapte was ik overrompeld. Het is heel moeilijk om uit te leggen.. maar het was echt zo compleet anders dan Thailand en Laos. Niemand maar dan ook niemand praat engels of verstaat engels. Nergens engelse borden of engelse woorden. We gingen ergens lunchen en je krijgt een menu kaart in het Chinees... dus.. ogen dicht en wijzen en hopen dat het wat lekkers is. Iedereen staart je aan omdat ze in China dus echt NIET gewend zijn dat er westerse, blanke mensen rondlopen. China is erg toeristisch.. maar het grootste deel van de toeristen zijn Chinese toeristen uit het noorden van China.

Ik heb de rest van de busreis met open mond om me heen gekeken.. Ik wist dat China anders zou zijn maar ik had echt niet verwacht dat je absoluut niet kan communiceren met Chinezen (behalve in de wat grotere en bekende steden in China). Het is behoorlijk eng om in een land te komen waar je niet weet hoe je ergens moet komen. Als ik hier alleen was aangekomen dan was ik misschien huilend in een goot beland ofzo..:P

Wij gingen naar Jinghong en hier zijn ze niet bepaald gewend aan westerse mensen. Ik was dus heel erg blij dat ik samen met Adam was want hij kon ons wel in een taxi krijgen en richting een hotel.. De eerste avond ben ik in m'n eentje erop uit gegaan om te wennen aan de stad en aan de mensen. De mensen hier zijn echt luidruchtig, ze spugen op straat en staren je aan. Ik moest dus echt even wennen dat dit totaal anders is dan de rest van ZO Azie.

Na goeie nachtrust (ik was kapot) was ik wat gekalmeerd en zijn we de stad gaan verkennen. China is echt super tof!.. Echt.... Chinees!!!;)
Eind van de dag een klein barretje ontdekt waar een meisje werkte die super goed engels kan. Ook organiseert ze tours dus met haar zijn we een dag erop uitgegaan naar wat kleinere plaatsjes rondom Jinghong. Het is zo gaaf om door de dorpjes te lopen want je weet gewoon dat daar bijna nooit een westers iemand komt.. je hebt overal in China wel local markets maar in de kleine plaatsjes heb je echt enorme markten met echt alles wat je maar kan bedenken. Ook zijn we naar een thee plantage gegaan waar mensen de hele dag door op een steile berg theebladeren plukken van theebomen. Heel indrukwekkend om de hele oude vrouwtjes op de berg te zien werken.
's avonds samen met Sjensjen local bbq gegeten. Als ik terug ben in Nederland kan ik de meest pittige gerechten eten dat weet ik wel! Ik ging kapot!!!

Het eten in China is zo ongelovelijk lekker! Een van de redenen dat Adam naar China is gegaan is het eten en ik begin het echt te begrijpen!. Elke dag proef je weer wat nieuws.. En dit eten is absoluut niet hetzelfde als wat je bij de Chinees in Nederland koopt.

Na Jinghong zijn we naar een heel klein plaatsje gegaan waar een vriend van Adam engels lesgeeft op een lokale school. Onderweg hier naar toe het mooiste uitzicht wat je maar kan bedenken. China is zo mooi. Zoveel bergen en rijstvelden. De weg door de bergen is soms erg spannend. De buschauffeurs scheuren door de bergen, heel dicht langs de rand van een afgrond. Niet stoppen als ze een bocht om gaan maar heel veel toeteren zodat een tegenligger weet dat er een bus aankomt.

Samen met Tom hebben we rondgelopen door het kleine dorpje. Ook hier weer veel blikken onze kant op. De volwassene hier kijken alleen maar naar je.. sommige mensen lachen naar je maar niet veel. De kinderen daar in tegen roepen altijd 'Hello!!'. Heel schattig. De school van Tom bekeken en samen met Adam een les ingewandeld waar we onszelf hebben voorgesteld en uitgelegd hebben waarom het zo belangrijk voor de kinderen is om engels te leren. Dit was echt een hele bijzondere ervaring om deze school te mogen bezoeken.

Als je naar Afrika zou gaan dan verwacht je dat mensen het bijzonder vinden als er westerse mensen zijn.. maar dat dit ook zo in China zou zijn dat had ik echt niet verwacht. Dit is eigenlijk overal in China zo.. behalve in de echt grote steden zoals Hong Kong, Bejing en Sjanghai.

Nu zitten we in Dali. Het is hier al ietsjes meer toeristisch. Er is een straatje waar wat meer backpackers zijn. Ook wel weer leuk om andere mensen te zien en weer engels te kunnen praten met andere backpackers. Toch zodra je uit dit straatje loopt ben je in China en kijkt iedereen je aan. Dat is wat ik hier zo geweldig vind.. je bent echt in een compleet andere wereld. En in Thailand en Laos voelde dat helemaal niet zo omdat mensen zo ingesteld zijn op toeristen.
Ook hoor ik dagelijks hoe mooi ik wel niet ben en dan is natuurlijk ook heel goed voor mijn zelfvertrouwen;).. Soms voel ik me een beroemdheid. Al een paar keer gehad dat mensen een foto met ons willen nemen.. Best grappig de eerste keer.

Nu nog twee weken te gaan voordat mijn visum verloopt. Het plan is om naar het noorden te gaan. Wat plaatsjes bezoeken waar veel Tibetaanse invloeden te zien zijn.. Heel erg veel zin in! Daarna naar het noorden reizen om een andere provincie van China te zien. Alle provincies in China schijnen echt allemaal anders te zijn. Wat dus ook betekend dat ik nog meer nieuw eten ga ontdekken.. Ja eten is hier een belangrijk deel van de dag.:P

Poeh ik kan nog zoveel meer vertellen maar dit is al genoeg leesvoer voor jullie voorlopig. Foto's komen volgende maand want Facebook is banned in China dus helaas geen mogelijkheid om foto's up te loaden. En ik vindt het ook heel prima zo weinig internet.. heb je helemaal het gevoel dat je in een andere wereld bent. Even helemaal weg.

Geniet van de terras momentjes in de heerlijke lentezon.. Ik ga richting het noorden.. misschien slim om toch maar een spijkerbroek en een trui te kopen.

Liefs!

  • 25 Maart 2012 - 14:14

    Susanne:

    Klinkt mooi, gezellig, interessant en lekker hoor! Geniet daar maar lekker en kom maar met nog meer mooie en interessante verhalen terug voor op een zomers terrasje samen!

  • 25 Maart 2012 - 16:31

    Diane:

    Mooi verhaal lieve marlot!! Super dat je China zo geweldig vind! Hier hebben we ondertussen indd ook lekker zon! Vandaag voor het eerst van genoten!! ;) Have fun, dikke knuffel!!

  • 25 Maart 2012 - 20:18

    Jeanette Krale:

    Haa Marlot, wat een prachtig verhaal van al je belevenissen.......... ennuh..... je BENT mooi (van buiten èn van binnen ;-)

  • 26 Maart 2012 - 08:24

    Nick:

    Marlot, als ik nog geen respect voor je had, heb ik dat nu echt wel! wat een mooi verhaal weer over een mooie reis. Ik doe het je echt niet na! Geniet er flink van en niet compleet anders terugkomen he ;) (behalve heel wat ervaring rijker en het vertrouwen dat je alles nu aan kan ;))

  • 26 Maart 2012 - 11:19

    Vero:

    Poeh wat gaat de tijd toch snel. Nog maar 2 weken in china? Boe! Het klinkt echt geweldig en ik ben heel heel benieuwd naar de foto's :D
    Have fun!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marlot

Op 12 januari vertrek ik naar Bangkok. Ik ga eerst een maand vrijwilligerswerk doen in Kanchanaburi bij Elephant's World. Daarna vervolg ik mijn avontuur door Thailand, Laos, Cambodja en Vietnam.

Actief sinds 30 Dec. 2011
Verslag gelezen: 536
Totaal aantal bezoekers 6640

Voorgaande reizen:

26 Mei 2014 - 28 Oktober 2014

Stage in Kaza, India

12 Januari 2012 - 30 November -0001

Reis door ZO Azie

Landen bezocht: